Logo: ODDC de Kameel
 

ODDC de Kameel

Groepen

In een groep leer je rekening te houden met anderen, op z'n minst schept het voorwaarden om kinderen te leren rekening met elkaar te houden. Activiteiten met de doelstelling de ontwikkeling te stimuleren, bieden we dan ook groepsgewijs aan. Om optimaal gebruik te maken van het leren van elkaar, hebben we geen groepsindeling naar niveau of mate van gehandicapt zijn. De groepen zijn heterogeen van samenstelling. Binnen de Kameel wordt dagbesteding geboden aan kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking.
De volgende groepen zijn er gevestigd:

Crèche groep

Op maandag - woensdag en vrijdag ochtend van 9.30 uur tot 12.30 uur. Leeftijd van de kinderen is van 2 maanden tot 3 jaar. De grootte van de groep varieërt, afhankelijk van de vraag. Het bezoeken van de crèche betekent niet dat er vanzelfsprekend een plaatsing in een reguliere groep op moet volgen. De kinderen stromen door naar het speciaal- en soms regulier onderwijs en inderdaad ook naar de groepen binnen de Kameel.

Kinder groep

Er zijn vier groepen met kinderen in de leeftijd van 2 tot en met 8 à 9 jaar (dit zijn streefleeftijden). Nadruk van de begeleiding ligt op het stimuleren van de totale ontwikkeling. Deze groepen hebben een grootte van gemiddeld 9 kinderen. De begeleiding wordt door twee begeleiders verzorgd.



De Kameel kinderen - foto: www.bullet-ray.com
 


De Kameel groepen - foto: www.bullet-ray.com

Zorg onderwijs groep (zon-groep)

Dit is een groep met kinderen uit de vier jongere groepen waarvan verwacht wordt dat ze op termijn aan het speciaal onderwijs zullen kunnen deelnemen. De onderwijs groep werkt vijf ochtenden per week. Deze groep wordt dagelijks begeleid door een groepsleider van de Kameel en een onderwijskracht vanuit het speciaal onderwijs. Deze groep is een samenwerking tussen de Kameel en de zmlk- (zeer moeilijk lerende kinderen) scholen uit Zwolle (de Twijn) en Raalte (de Zonnehof).

De keuken groep

Twee bezoekers die in de keuken van de Kameel werken en helpen bij de verschillende werkzaamheden binnen en buiten de keuken. Ze worden begeleid door één medewerker. Deze groep behoort tot het cluster jongeren en volwassenen, maar is gevestigd binnen ODDC de Kameel (cluster kinderen).

Dagprogramma

Dagebesteding crèche groep

De nadruk bij de crèchegroep ligt op opvang en een prettige invulling van de ochtend en het ontlasten van ouders in hun zorg rond hun kind. Bezig zijn met kinderen, is bezig zijn met stimulering en opvoeding. In de crèchegroep is dat niet anders, alleen de nadruk ligt hier niet op. Er worden kinderactiviteiten gedaan zoals op een normale crèche ook gebeurt. Er wordt gespeeld en er is veel aandacht voor lichamelijk contact. Faciliteiten binnen de Kameel als het zwembad, de snoezelruimte en het luchtkussen worden gebruikt.

Dagbesteding kinder groep

In deze groepen wordt gewerkt aan de totale ontwikkeling. Het materiaal dat binnen de Kameel gebruikt wordt is te vergelijken met het materiaal en het aanbod binnen groep 1 van het onderwijs. Het verschil is dat het materiaal binnen de Kameel meer is aangepast op ook de motorische/visuele en auditieve beperkingen van onze kinderen. Een ander verschil is dat het zelfstandig werken en de concentratie bij onze kinderen niet te vergelijken is met de mogelijkheden van kinderen van groep 1 binnen het regulier en ook speciaal onderwijs.
Door het aanbieden van het geijkte materiaal en door dit te begeleiden stimuleren we o.a.:

Er wordt gewerkt volgens een vast dag- en weekprogramma. Binnen dit programma wordt afwisseling geboden tussen activiteiten die inspanning vragen en activiteiten die ontspanning bieden. Te denken valt aan activiteiten als; werken met ontwikkelingsmateriaal, werken met constructiemateriaal, bewegingsagogie, groepslogopedie, spelbegeleiding, handvaardigheid, zwemmen, paardrijden, etc.

Praktijkvoorbeeld: Werken met ontwikkelingsmateriaal

Doelen:

  • vergroten van concentratie en taakbesef.
  • handelen vanuit een opdracht.
  • vergroten zelfstandig werken.
  • ervaren van een duidelijk begin en einde van een opdracht.
  • ontwikkelen van oog-handcoördinatie
  • herkennen van vormen
  • ontwikkelen van fijnmotorische vaardigheden.

A. krijgt aan zijn vaste plaats aan tafel een inlegpuzzel aangeboden. Het is een inlegpuzzel die hij vaker heeft gemaakt, hij leert door oefening en veel herhaling. Hij moet de stukjes er één voor één uit halen en in een bakje doen. De eerste twee stukjes worden er samen met hem uitgehaald, hierna weet hij weer wat de bedoeling is en kan de resterende stukjes zelf in het bakje doen.
Hij moet ze in een bakje doen omdat hij, als ze los op tafel liggen het overzicht verliest. Hij heeft bij het terug leggen van de stukjes de neiging meerdere stukjes tegelijk te pakken, hem wordt geleerd de stukjes één voor één te pakken. Hij heeft af en toe moeite met het inpassen van een stukje, is te gehaast en kijkt niet goed, daarnaast beperkt zijn motorische beperking hem. Hij wordt dan verbaal begeleid en krijgt soms enige hulp bij het plaatsen van een moeilijk stukje. Als het bakje leeg is, is dit een duidelijk teken van het einde van de opdracht. We benadrukken dit door te vragen; "A. ben je klaar?" De bedoeling van het nadrukkelijk verwoorden is dat hij de betekenis van het woord "klaar" gaat begrijpen en zelf in staat zal zijn dit aan te geven. Hij wordt na klaar te zijn met de opdracht nadrukkelijk geprezen. Hij glundert dan van oor tot oor en is klaar voor de volgende opdracht.

Dagbesteding zorg onderwijs groep

In deze groep krijgen de kinderen activiteiten aangeboden die ze voorbereiden op de eisen die er in het onderwijs aan de leerlingen worden gesteld. Er is aandacht voor het zelfstandig en in groepsverband werken. Ze worden voorbereid op het werken met materialen die binnen het onderwijs gebruikt worden. Een start wordt gemaakt met het voorbereidend lezen/schrijven en rekenen. De nadruk van het programma ligt op het ontwikkelen van taakbesef, taakgerichtheid, probleemoplossend handelen en de sociaal/emotionele ontwikkeling.

Praktijkvoorbeeld: Het werken in hoeken

Het werken in hoeken, zoals:

  • de poppenhoek
  • de kookhoek
  • de bouwhoek

De eerste uren van de ochtend wordt er gewerkt aan schoolse vaardigheden en leervoorwaarden vanuit individueel omschreven leerdoelen. Aan het eind van de ochtend wordt aan de kinderen de mogelijkheid geboden te spelen in één van de hoeken.

Doelen:

  • het maken van een keuze
  • bevorderen van de communicatie
  • bevorderen sociale omgang en samenspel
  • stimuleren van imitatie en fantasiespel
  • functioneel gebruik van voorwerpen en materialen
  • zelfstandig leren spelen.
J. en B. kiezen voor de poppenhoek. J. eigent zich meteen alle materialen toe en geeft B. niet de kans te spelen. De begeleiding is erop gericht J. te laten inzien dat ook B. mag meespelen. Ze krijgen allebei een pop. Kleertjes, handdoeken, washandje, zeep en een badje met water wordt klaar gezet. B. mag beginnen met de pop in het water te doen, J. moet wachten, dit kost haar de nodige moeite maar lukt uiteindelijk wel. Hierna mag J. haar pop wassen. De handelingen die worden verricht en de gebruikte materialen worden nadrukkelijk benoemd en aan J. en B. wordt gevraagd dit te benoemen. B.v. "als de pop nat is moet deze worden.. (afgedroogd) en dit gebeurt met een.. (handdoek).
Vervolgens worden de poppen aangekleed, hierbij wordt dezelfde benadering als bij het wassen gehanteerd. B. heeft moeite de pop zijn broek aan te trekken, J. ziet dit en biedt hulp en samen lukt het. Er wordt bewust gekozen om twee kinderen in een spelhoek te laten spelen. Je kunt zo gerichter begeleiden naar de gestelde doelstellingen.


 
 
ODDC de Kameel is HKZ gecertificeerd De Kameel
Botlek 54
8032 CG Zwolle
038-4537809
jaalbrecht@de-kameel.nl
Locatie 'De Kameel'
Locatie 'Niloka'
symbool ODDC de Kameel