include("include/functions.php") ?> $strPage ="niloka"; ?>
In een groep leer je rekening te houden met anderen, op z'n minst schept het voorwaarden om te leren rekening met elkaar te houden. Activiteiten met de doelstelling de ontwikkeling te stimuleren, bieden we dan ook groepsgewijs aan. Om optimaal gebruik te maken van het leren van elkaar, hebben we geen groepsindeling naar niveau of mate van gehandicapt zijn; de groepen zijn heterogeen van samenstelling.
ODDC NiloKa biedt dagbesteding aan jongeren en volwassenen met een verstandelijke of meervoudige beperking. In het gebouw zijn de volgende groepen gevestigd:
Er wordt gewerkt volgens een vast dag- en weekprogramma. Binnen dit programma wordt afwisseling geboden tussen activiteiten die inspanning vragen en activiteiten die ontspanning bieden. Voorbeelden; boodschappen doen, koken, huishoudelijk werk, bewegingsagogie, computeren, spelbegeleiding, handvaardigheid, tuinieren, zwemmen, etc.
Uitgangspunt is dat alles mogelijk is en pas in de praktijk zal moeten blijken wat bijgesteld moet worden, een benadering en bejegening waarbij de leeftijd en niet het functioneren het uitgangspunt is. De cliënten worden bijvoorbeeld betrokken bij de algemene huishoudelijke bezigheden in de groep. De mate waarin begeleiding geboden wordt, is afhankelijk van de mogelijkheden van de cliënt.
Binnen de verschillende activiteiten wordt aandacht besteed aan;
Er zijn twee middengroepen op de Niloka.
De middengroepen zijn een schakel tussen de kinder en de oudere groepen. Het gericht bezig zijn met ontwikkelingsmateriaal op kinderniveau wordt hier langzaam omgebogen naar een benadering die gericht is op oudere kinderen. De cliënten zijn bezig met en leren door middel van praktische vaardigheden.
De cliënten worden betrokken bij dagelijks terugkerende kleine huishoudelijke opdrachten, gaan mee boodschappen doen, helpen bij het klaarmaken van de maaltijden etc.
Het resultaat is dat hun belangstelling toeneemt, met het gevolg dat ze meer openstaan voor nieuwe vaardigheden en ontwikkelingen.
In de supermarkt verplaatst C zich zelfstandig met zijn rolstoel langs de verschillende schappen. C maakt nog niet zo lang gebruik van deze rolstoel. Hij blijft goed bij ons in de buurt en wanneer hij wat achterop is geraakt komt hij ons zelfstandig weer opzoeken. C helpt bij het verzamelen van alle producten. We wijzen C aan wat hij mag pakken en benoemen het product bij naam. Dit met als doel dat C de producten leert herkennen en aanwijzen op een gegeven moment overbodig wordt.
Bij de kassa aangekomen helpt C om de verzamelde producten op de lopende band te zetten. Eenmaal bij de NiloKa aangekomen worden de gekochte producten samen opgeruimd.
Tijdens huishoudelijk werk worden taken geoefend als; kopjes afwassen, kopjes afdrogen, kasten schoonmaken, planten water geven, papier versnipperen.
De afgelopen periode hebben de handelingen die M kan uitvoeren zich uitgebreid.
Voorheen werd er vrijwel altijd voor gekozen om een taak zo kort en overzichtelijk mogelijk te houden. Zo kreeg M van ons eerder alleen een doek om mee schoon te maken. Inmiddels helpt ze mee om een sopje te maken, tilt ze de bak met sop naar haar "werkplek" om daar vervolgens te gaan schoonmaken. M kan dus langer met een taak bezig zijn, en de taak meer van begin tot einde uitvoeren. Ze heeft bij de meeste taken begeleiding en vooral sturing nodig. Toch wordt van haar verwacht dat ze daarbinnen voor korte momenten zelfstandig handelt.
M doet goed haar best tijdens het planten water geven. We zeggen haar de gieter te pakken en deze te vullen. Ze doet hem niet helemaal vol, zodat de gieter niet te zwaar wordt. M heeft nog niet het overzicht over welke planten al water gehad hebben en welke nog water moeten. Wanneer M een plant water geeft, doet ze de bladeren opzij zodat ze beter kan gieten. Dit zou ze nog iets voorzichtiger mogen doen. M blijft doorschenken tot wij stop zeggen.
M kan zelfstandig met de papierversnipperaar werken. Ze werkt vlot door. Bij het opruimen van de snippers en het apparaat heeft M meer begeleiding nodig.
Voor alle taken geldt dat M de ene keer meer geconcentreerd aan het werk kan zijn dan de andere keer.
De oudere en oudste groep zijn een vervolg op de middengroep. In deze groepen worden soortgelijke activiteiten als in de middengroep gedaan. Het verschil is dat er een nog groter beroep op de zelfstandigheid en praktische vaardigheden van de cliënten wordt gedaan. Dit is geheel in lijn met de uitgangspunten van de leeftijdgerichte benadering.
Eén keer in de maand krijgt de groep een week de tijd om hun eigen folderwijk te lopen. De activiteitengroep bezorgt de wijkkrant van Holtenbroek in een aantal nabijgelegen straten.
De folders worden op maandagochtend opgehaald bij het wijkcentrum. Op de NiloKa worden deze onder begeleiding gevouwen. En in de loop van de week worden de folders rondgebracht.
R geeft aan het gezellig te vinden om de folders op te halen. We nemen een karretje mee naar het wijkcentrum en daar halen we op de bovenverdieping de folders op. We gaan met de lift om de folders te kunnen halen. R helpt goed mee met het sturen van de kar en het inladen van de folders.
R heeft (nog) moeite met het vouwen van de folders. Hij heeft onze hulp nodig. We wijzen hem erop dat hij de folders rustig en netjes te vouwt.
Over het lopen van de folderwijk is R erg enthousiast. Hij vraagt vaak wanneer we weer folders rond gaan brengen. Tijdens het folderen heeft hij flink de pas erin, dit de hele weg door. In het begin moest R wennen aan de verschillende afstapjes bij de huizen, hij gaf aan dit lastig te vinden. Hij lijkt hier nu minder moeite mee te hebben. De folders in de brievenbussen steken gaat R ook steeds beter af. Hij heeft meer geduld en probeert het eerst zelf voordat hij om hulp vraagt, vaak lukt het hem prima zelf. Het enige wat R spannend blijft vinden is dat sommige mensen een hond in huis hebben. Wanneer R een hond hoort blaffen vindt hij het spannend om de folder in de bus te doen. Wanneer wij bij hem staan durft hij dit echter wel te doen. We hopen dat R, door dit te blijven oefenen, zal ervaren dat er niets kan gebeuren.